• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 11 641
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/Dla Rodziców/Koncepcja pracy przedszkola

Koncepcja pracy przedszkola

"Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka"
Autor: Św. Jan Paweł II

Każde dziecko ma prawo do pełnego dostępu do edukacji bez względu na to, jaki prezentuje potencjał rozwojowy. Przedszkole integracyjne daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i pełnosprawnym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia.

Cele strategiczne przedszkola integracyjnego

  • zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia;
  • kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań;
  • wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej), z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka;
  • integracja z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym;
  • dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
  • uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów;
  • stosowanie specyficznych metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które umożliwiają stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności;
  • indywidualizowanie pracy ze wszystkimi dziećmi, w celu wyrównywania szans edukacyjnych.

Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na bycie sobą wśród innych, rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji, wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności, przygotowanie do pełnego udziału w życiu społecznym.

Wizja przedszkola

Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki i opóźnienia w rozwoju dziecka oraz skutecznie przygotować dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.

Misja przedszkola

  • Zapewniamy wszechstronny rozwój dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb;
  • Uczymy wrażliwości na potrzeby innych;
  • Kształtujemy umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy;
  • Wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci;
  • Zapewniamy warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka, z wykorzystaniem jego indywidualnych predyspozycji.

Zasoby przedszkola

  1. Zasoby ludzkie
    • Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana, stale doskonaląca swoje umiejętności, odpowiedzialna kadra pedagogiczna;
    • Zespół specjalistów: psycholog, logopeda, surdopedagog, fizjoterapeuta, dogoterapeuta, oligofrenopedagodzy, nauczyciel języka angielskiego.
  2. Zasoby materialne
    • Sale zajęć wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci;
    • Sprzęt do dyspozycji nauczycieli i dzieci: notebooki, tablica interaktywna, rzutniki;
    • Dwa gabinety specjalistów wyposażone w pomoce i sprzęt specjalistyczny, lustro, komputer;
    • Sprzęt do terapii SI;
    • Tablice interaktywne we wszystkich salach zajęć;
    • Sala gimnastyczna;
    • Suchy basen;
    • Ogród z placem zabaw;
    • Ogródek roślinny.

Zadania przedszkola

  1. Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą;
  2. Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych;
  3. Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programach pracy indywidualnej opracowanych dla dzieci niepełnosprawnych;
  4. Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych:
  5. Prowadzenie szerokiej gamy zajęć zapewniających wszechstronny rozwój dziecka:
    • nauka języka angielskiego;
    • rozwijające sprawność ruchową;
    • rytmiczno ? umuzykalniające;
    • stymulujące rozwój mowy;
    • rozwijające kreatywność ;
    • korzystanie z nowoczesnych technik multimedialnych ? praca z tablicą interaktywną.
    • realizacja planu działań wspierających dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi;
    • rozwijanie talentów dzieci w oparciu o system działań wspierających (konkursy, przeglądy, olimpiady).
  6. Współpraca z rodziną:
    • spotkania z rodzicami;
    • specjalistyczne konsultacje z rodzicami;
    • rodzinny festyn integracyjny;
    • zabawa karnawałowa dla rodziców;
    • rodzinne wycieczki;
    • udział w różnego rodzaju akcjach organizowanych przez placówkę (Szlachetna Paczka, Góra Grosza.
  7. Współpraca z instytucjami z Gminy i Miasta Czerwionka - Leszczyny i spoza gminy:
    • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna;
    • Biblioteka Publiczna;
    • MOK w Czerwionce - Leszczynach;
    • Policja;
    • OSP w Leszczynach;
    • Urząd Gminy i Miasta Czerwionka - Leszczyny;
    • Warsztaty Terapii Zajęciowej;
    • Gminne przedszkola;
    • ZSS nr 9 im. W. Sherborne w Leszczynach;
    • ZS nr 1 w Leszczynach;
    • SP nr 3 w Leszczynach;
    • Gimnazjum nr 2 w Leszczynach;
    • CKE w Czerwionce - Leszczynach;
    • Seniorzy z Zameczka;
    • Koło Gospodyń Czuchów i Przegędza;
    • Orkiestra;
    • Zespół Taneczny "Zygzak";
    • Parafia św. Andrzeja Boboli;
    • Ośrodek Zdrowia;
    • Sklepy: "Intermarche" i "Księgarnia Neuman";
    • Restauracja "Goja".
  8. Promowanie placówki w środowisku poprzez:
    • Facebook;
    • Stronę Internetową;
    • Folder;
    • Stronę Internetową Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka - Leszczyny;
    • Biuletyn Informacji Publicznej;
    • Gazety Lokalne: IRG, Kurier;

W ramach zadań określono cele ukierunkowane na poszczególne grupy osób: dzieci, rodziców oraz nauczycieli.

Dziecko:

  • Poznaje swoje prawa i obowiązki;
  • Jest akceptowane takie, jakie jest;
  • Czuje się bezpiecznie;
  • Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces;
  • Uczy się dostrzegać swoje mocne strony;
  • Buduje pozytywny obraz samego siebie;
  • Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi;
  • Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie nauki w szkole z powodzeniem;
  • Ma możliwość wszechstronnego rozwijania umiejętności i talentów.

Rodzice

  • Otrzymują rzetelną i obiektywną informację na temat postępów i niepowodzeń dziecka;
  • Uzyskują pomoc specjalistów;
  • Wyrażają swoją opinię i mają wpływ na pracę przedszkola;
  • Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola;
  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.

Nauczyciele

  • Otaczają dzieci opieką i zapewniają im bezpieczeństwo;
  • Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki;
  • Tworzą i realizują programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola;
  • Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką;
  • Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach. Są aktywni i twórczy;
  • Monitorują efektywność własnej pracy;
  • Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola;
  • Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami;
  • Podnoszą kwalifikacje zawodowe i zdobywają stopnie awansu zawodowego;
  • Prowadzą obserwacje pedagogiczne, które wykorzystują w pracy dydaktyczno-wychowawczej.
do góry