Koncepcja pracy przedszkola
"Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka"
Autor: Św. Jan Paweł II
Każde dziecko ma prawo do pełnego dostępu do edukacji bez względu na to, jaki prezentuje potencjał rozwojowy. Przedszkole integracyjne daje szansę rozwoju zarówno dzieciom niepełnosprawnym, jak i pełnosprawnym, uczy tolerancji, wzajemnej akceptacji i zrozumienia.
Cele strategiczne przedszkola integracyjnego
- zapewnienie dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotowanie ich do codziennego życia;
- kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i otwartości, zrozumienia dla innych zachowań;
- wspieranie we wszystkich sferach (psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej), z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka;
- integracja z grupą, rodziną, środowiskiem lokalnym;
- dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych;
- uwrażliwianie i modelowanie zachowań dzieci zdrowych jako zdolnych do niesienia pomocy i do traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów;
- stosowanie specyficznych metod pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które umożliwiają stymulację ich rozwoju, aktywności i samodzielności;
- indywidualizowanie pracy ze wszystkimi dziećmi, w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
Uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu grupy pozwala na bycie sobą wśród innych, rozwijanie wiary we własne siły i zwiększenie samoakceptacji, wykształcenie motywacji i umiejętności pokonywania trudności, przygotowanie do pełnego udziału w życiu społecznym.
Wizja przedszkola
Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych, zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi. Chcemy wyrównywać i kompensować braki i opóźnienia w rozwoju dziecka oraz skutecznie przygotować dzieci do podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
Misja przedszkola
- Zapewniamy wszechstronny rozwój dzieci na miarę ich możliwości i potrzeb;
- Uczymy wrażliwości na potrzeby innych;
- Kształtujemy umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy;
- Wyrównujemy szanse edukacyjne dzieci;
- Zapewniamy warunki sprzyjające realizacji indywidualnej drogi rozwoju dziecka, z wykorzystaniem jego indywidualnych predyspozycji.
Zasoby przedszkola
- Zasoby ludzkie
- Wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana, stale doskonaląca swoje umiejętności, odpowiedzialna kadra pedagogiczna;
- Zespół specjalistów: psycholog, logopeda, surdopedagog, fizjoterapeuta, dogoterapeuta, oligofrenopedagodzy, nauczyciel języka angielskiego.
- Zasoby materialne
- Sale zajęć wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne oraz zabawki umożliwiające wszechstronny rozwój i integrację dzieci;
- Sprzęt do dyspozycji nauczycieli i dzieci: notebooki, tablica interaktywna, rzutniki;
- Dwa gabinety specjalistów wyposażone w pomoce i sprzęt specjalistyczny, lustro, komputer;
- Sprzęt do terapii SI;
- Tablice interaktywne we wszystkich salach zajęć;
- Sala gimnastyczna;
- Suchy basen;
- Ogród z placem zabaw;
- Ogródek roślinny.
Zadania przedszkola
- Motywowanie dzieci do wysiłku i pracy nad sobą;
- Podejmowanie działań w zakresie kształtowania postaw prospołecznych;
- Efektywne nauczanie z uwzględnieniem treści zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz w programach pracy indywidualnej opracowanych dla dzieci niepełnosprawnych;
- Wspomaganie rozwoju dzieci i wyrównywanie szans edukacyjnych:
- Prowadzenie szerokiej gamy zajęć zapewniających wszechstronny rozwój dziecka:
- nauka języka angielskiego;
- rozwijające sprawność ruchową;
- rytmiczno ? umuzykalniające;
- stymulujące rozwój mowy;
- rozwijające kreatywność ;
- korzystanie z nowoczesnych technik multimedialnych ? praca z tablicą interaktywną.
- realizacja planu działań wspierających dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi;
- rozwijanie talentów dzieci w oparciu o system działań wspierających (konkursy, przeglądy, olimpiady).
- Współpraca z rodziną:
- spotkania z rodzicami;
- specjalistyczne konsultacje z rodzicami;
- rodzinny festyn integracyjny;
- zabawa karnawałowa dla rodziców;
- rodzinne wycieczki;
- udział w różnego rodzaju akcjach organizowanych przez placówkę (Szlachetna Paczka, Góra Grosza.
- Współpraca z instytucjami z Gminy i Miasta Czerwionka - Leszczyny i spoza gminy:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna;
- Biblioteka Publiczna;
- MOK w Czerwionce - Leszczynach;
- Policja;
- OSP w Leszczynach;
- Urząd Gminy i Miasta Czerwionka - Leszczyny;
- Warsztaty Terapii Zajęciowej;
- Gminne przedszkola;
- ZSS nr 9 im. W. Sherborne w Leszczynach;
- ZS nr 1 w Leszczynach;
- SP nr 3 w Leszczynach;
- Gimnazjum nr 2 w Leszczynach;
- CKE w Czerwionce - Leszczynach;
- Seniorzy z Zameczka;
- Koło Gospodyń Czuchów i Przegędza;
- Orkiestra;
- Zespół Taneczny "Zygzak";
- Parafia św. Andrzeja Boboli;
- Ośrodek Zdrowia;
- Sklepy: "Intermarche" i "Księgarnia Neuman";
- Restauracja "Goja".
- Promowanie placówki w środowisku poprzez:
- Facebook;
- Stronę Internetową;
- Folder;
- Stronę Internetową Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka - Leszczyny;
- Biuletyn Informacji Publicznej;
- Gazety Lokalne: IRG, Kurier;
W ramach zadań określono cele ukierunkowane na poszczególne grupy osób: dzieci, rodziców oraz nauczycieli.
Dziecko:
- Poznaje swoje prawa i obowiązki;
- Jest akceptowane takie, jakie jest;
- Czuje się bezpiecznie;
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces;
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony;
- Buduje pozytywny obraz samego siebie;
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi;
- Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą rozpoczęcie nauki w szkole z powodzeniem;
- Ma możliwość wszechstronnego rozwijania umiejętności i talentów.
Rodzice
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informację na temat postępów i niepowodzeń dziecka;
- Uzyskują pomoc specjalistów;
- Wyrażają swoją opinię i mają wpływ na pracę przedszkola;
- Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola;
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
Nauczyciele
- Otaczają dzieci opieką i zapewniają im bezpieczeństwo;
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki;
- Tworzą i realizują programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola;
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką;
- Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach. Są aktywni i twórczy;
- Monitorują efektywność własnej pracy;
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola;
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami;
- Podnoszą kwalifikacje zawodowe i zdobywają stopnie awansu zawodowego;
- Prowadzą obserwacje pedagogiczne, które wykorzystują w pracy dydaktyczno-wychowawczej.